أنا المصرى

هذه القصيدة معارضة شعرية لقصيدة العظيم عبد الرجمن الأبنودى تحمل نفس معنى عزة و كرامة المصرى و لكنها تمحى عنه الصفات السلبية التى كان يتميز بها فى قصيدة العظيم عبدالرحمن الأبنودى
خفت كثيرا من نشر القصيدة حتى لا تحصل أى مقارنة بينى و بين العظيم عبدالرجمن الأبنودى  فهو من هو أما أنا فلا يصح أن اقارن به نهائيا و لكن نشرتها لأن اصدقاء لى طلبوا منى نشرها تعبيرا عن فرحتنا بعد الثورة

أنا المصري... كريم العنصرين

سليل المخلصين... المؤمنين

وحامي الأمّة في وقت الشدايد

وشقَّاق السِّكك للواردين

ودمّي ملك ليكم... أجمعين
أنا المصري
كريم العنصرين

***
أنا المصري كريم العنصرين
أعدت العقل والصوت واليدين
أصبحت نجدة وروح ووقفة
و من يقدر أن يسلبنى اسمى
و ليس غيرى على عرضى أمين
أناالمصري
كريم العنصرين

***
وصرخت أطفِّي النار بصوتي
وأحيا أمّتي في الشدّة موتي
و أمحو من كتب العار ف سنينى
ومن بنى قصورا من سكوتي
ومن تاجر يوما بعزى وموتى
أنا المصري
كريم العنصرين

***
أنا م اليوم مليش غيرك يا وطنى
و مش هقبل بغير مجدك يكون تمنى
و مش هسمح لحد يتاجر فى الضماير
و بثورة بدأنها فى يناير
بقينا أيد واحدة..ومصريين
أنا المصري
كريم العنصرين

***
و أفديك يا وطنى بدمى
و أبنى و أنا صوتى يغنى
و أمحو الوحل عن جبينك
و لا عاش أبدا من يهينك
ولو نصبوا في قلبي ميت كمين
أنا المصري
كريم العنصرين

***
و تبنى من الهرم للسدِّ... يَدِّي
و كل لحظة أبقى فى تحدي
كى يعود زمن مجدك و مجدى
يوم للدنيا يا بلدى حكمتى
ومش محتاج أقول أنا كنت مين؟
أنا المصري
كريم العنصرين

***
وأخطب تصيب الدنيا ربكة
ومن ليبيا يعود أسطول أميركا
ولينا في الوجود كلمة ومكانة
وإخوة في الأمل... دمعة وضحكة
ورقابينا الأبية... مرفوعين
أنا المصري
كريم العنصرين

***
وأما اللي رمونا... للمهالك
تقول: "لأّه" يقولولها: "وانتي مالِك"؟
تقول: "لبنان.. أحبابنا الأعزّة.."
يقولوا: "يغوروا.. وتغوروا كذلك"
فحسابى معاهم هيكون عظيم!!
أنا المصري
كريم العنصرين
***
و كل اللى باع هحاسبه بدقة
و ليكى أحاسبه بدون أى شفقة
لأننا بعد الثورة صرنا
نحب الحياة ..و لكن بحكمة
بقينا دكاترة فى رفع الجبين
أنا المصري
كريم العنصرين.

***
زمان كان فيه مَلِك فاحت روايحُه
و ثوار شعب بروحهم يومها ضحوا
و ثوار جيش يومها منعوا الجريمة
وطن يعجبك جمعُه وطرحُه
علينا عين وباقي الأمّة عين
أنا المصري
كريمالعنصرين

***
و ما يعود تانى يحكم بلادى
و بعد السنين هيحكم ولادى
و نبقى السادة فوق أرض الكنانة
و نزيد فى مجدك مجد بزيادة
وتبقى أنتى شاهدة مشوار السنين
أنا المصري
كريم العنصرين

***
و ما عاد فى مكان للى يخونك
و هفضل بعينى احرس فى خيرك
و كتفى هو اللى راح يسد دينك
و هفضل بعمرى يا بلدى أمينك
و مين يقدر عليا يقول هو مين!!!
أنا المصري
كريم العنصرين

Share


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق