و ربنا نفسى أعيط ... فضفضة

العدل هو ان يكون جميع المواطنين سواسية امام القانون هذه هى ابسط قيم العدل و هذه هى ابسط تعريفاته من وجهة نظرى و علشان أجيبلك من الآخر أنا هوريك نص قانون البلطجة الجديد اللى أصدره المجلس العسكرى و بعدها نتكلم
نص قانون البلطجة
أصدرالمجلس الأعلى للقوات المسلحة مرسوما بقانون رقم 10 لسنة 2011 بتعديل بعض أحكام قانون العقوبات الصادر بالقانون رقم 58 لسنة 1937 والخاص بمكافحة أعمال الشغب والبلطجة.

جاء فيه: بعد الاطلاع على الإعلان الدستورى الصادر بتاريخ 13/2/2011 وعلى قانون العقوبات الصادر بالقانون رقم 58 لسنة 1937 وبعد موافقة مجلس الوزراء قرر المرسوم بالقانون الآتى نصه وقد أصدرناه:

المادة الأولى: يضاف باب جديد إلى أبواب الكتاب الثالث من قانون العقوبات يتكون من مادتين برقمى 375 مكرر و375 مكرر(أ) وذلك على النحو الآتى:

الباب السادس عشر والخاص بالترويع والتخويف والمساس بالطمأنينة "البلطجية" نصت المادة 375 مكرر على أنه: مع عدم الإخلال بأي عقوبة أشد واردة فى نص آخر يعاقب بالحبس مدة لاتقل عن سنة كل من قام بنفسه أو بواسطة الغير باستعراض القوة أو التلويح بالعنف أو التهديد بأيهما أو استخدامه ضد المجنى عليه أو مع زوجه أو أحد أصوله أو فروعه وذلك بقصد ترويعه أو التخويف بإلحاق أى أذى مادى أو معنوى أو الإضرار بممتلكاته أو سلب ماله أو الحصول على منغعه منه

أو التأثير فى إرادته لفرض السطو عليه أو إرغامه على القيام بعمل حمله على الامتناع عنه أو لتعطيل تنفيذ القوانين أو التشريعات أو مقاومة السلطات أو منع تنفيذ الأحكام أو الأوامر أو الإجراءات القضائية واجبة التنفيذ أو تكدير الأمن أو السكينة العامة متى كان من شأن ذلك الفعل أو التهديد بإلقاء الرعب فى نفس المجنى عليه أو تكدير أمنه أو سكينته أو طمأنينته أو تعريض حياته أو سلامته للخطر أو إلحاق الضرر بشىء من ممتلكاته أو مصالحه أو المساس بحريته الشخصية أو شرفه أو اعتباره.

وتكون العقوبة الحبس مدة لاتقل عن سنتين ولا تتجاوز خمس سنوات إذا وقع الفعل من شخصين فأكثر، أو باصطحاب حيوان يثير الذعر أو بحمل أي أسلحة أو عصى أو آلات أو أدوات أو مواد حارقة أو كاوية أو غازية أو مخدرات أو منومة أو أي مواد أخرى ضارة أو إذا وقع الفعل على أنثى أو من لم يبلغ ثمانى عشرة سنة ميلادية كاملة. ويقضى فى جميع الأحوال بوضع المحكوم عليه تحت مراقبة الشرطة مدة مساوية لمدة العقوبة المحكوم بها.

مادة 375 مكرر (أ) وتنص على: ضاعف كل من الحدين الأدنى والأقصى للعقوبة المقررة لأي جنحة أخرى تقع بناء على ارتكاب الجريمة المنصوص عليها فى المادة السابقة ويرفع الحد الأقصى لعقوبتى السجن والسجن المشدد إلى عشرين سنة لأي جناية أخرى تقع بناء على ارتكابها.

وتكون العقوبة السجن المشدد أو السجن إذا ارتكبت جناية الجرح أو الضرب أو إعطاء المواد الضارة المفضى إلى موت المنصوص عليها فى المادة 236 من قانون العقوبات بناء على ارتكاب الجريمة المنصوص عليها فى المادة السابقة فإذا كانت مسبوقة بإصرار أو ترصد تكون العقوبة السجن المؤبد أو المشدد.

وتكون العقوبة الإعدام إذا تقدمت الجريمة المنصوص عليها فى المادة 375 مكرر أو ارتبطت بها أو تلتها جناية القتل العمد المنصوص عليها فى الفقرة الأولى من المادة 234 من قانون العقوبات.

ويقضى فى جميع الأحوال بوضع المحكوم عليه بعقوبة مقيدة للحرية تحت مراقبة الشرطة مدة مساوية لمدة العقوبة المحكوم بها عليه بحيث لاتقل عن سنة ولا تتجاوز خمس سنين.
المادة الثانية: ينشر هذا المرسوم بقانون فى الجريدة الرسمية وتكون له قوة القانون ويعمل به اعتبارا من تاريخ نشره .

دا نص القانون و عارف ان كتير منكم مش هيقروه و مش هرغى كتير وأقولك أقراه علشان أنا كمان قرفان و عاوز أنجز .
دلوقتى لما الجيش فض أول أعتصام بالقوة عملوا أيه سيادتهم حاسبوا الشباب بتوع الثورة فى minute مينيت زى ما الشباب بيقولوا و الشباب المطحونين من غير محامى من غير اى حاجة من غير حتى ما يلحقوا يطلبوا أنهم يروحو الحمام أتحكم عليهم بالسجن و طلعان عين أم اللى خلفونا و أحنا بنبوس الأيادى و نقول دول أولادكم و علشان خاطرنا حاكموهم من الأول و كأنهم عاملين عملة أو مرتكبين جناية .
دلوقتى الجيش بنفسه قال أن الكلب ابن الكلب اللى أسمه إبراهيم كامل هو اللى حرض البلطجية فى التحرير أمبارح و أن الجيش برىء براءة الديب من دم ابن يعقوب طيب ماشى يا عم الجيش أنا هخلينى ورا الكداب لحد باب الدار سيادتكم بقى مطالبين فى خلال 24 ساعة أنكم تجيبوا الحيوان اللى أسمه إبراهيم كامل و شوية الكلاب اللى شغالين معاه اللى أنتم قولتم عليهم وائل أبو الليل و طارق سليمان و خالد محمد إسماعيل و بعد ما تجيبوهم يا بهوات محاكمتهم تكون بكرة و متقولوليش تحقيقات فى أم قانون بلطجة انتم اللى عاملينه و محاكمة عسكرية زى الشطار كده فى خلال 48 ساعة و حكم بالأعدام على حسب القانون اللى سيادتكم عملتوه و إلا بقى مش هقول تباطؤ و ألا تواطؤ تانى أنا ساعتها هقول تعر... و الا عيب علشان فى بنات هتقرأ أم البوست و بطلوا بقى تيدونا على قفانا و تسجدوا فينا علشان الريحة بقت وحشة أوى و محدش يقدر يستحملها أكثر من كده .
القانون دا أنتم اللى عاملينه و إبراهيم دا أنتم اللى قولتم أن هو اللى عاملها و المحاكمات العسكرية دى بتاعتكم أنتم يعنى مش محتاجين حاجة تانى و أظن لو نيتكم صافية يبقى هتنفذوا فيه الأعدام فى خلال 24 ساعة و ساعتها كل كلب هيستخبى فى جحره و هيعرف أن شعب مصر ليه ضهر بدل ما أحنا كل شوية لحد النهاردة بنأخد على قفانا أعملوا حاجة بقى تشفعلكم قدام ربنا و قدامنا و ربنا هتتحاسبوا حساب عسير عاللى أنتم عاملينه فينا دا ..
و مش هقول غير كلمة واحدة مصر ملهاش غير ربنا و لا مجلس عسكرى و لا سلفيين و لا أخوان و البابا و لا الليبراليين و لا الناصريين و لا أى حد و الله العظيم ملناش غير ربنا لأن كل واحد فى دول مبيدورش غير على نصيبه فى التورتة سواء هما و اللى مرشحين نفسهم للرئاسة .
أبوس أيد اى واحد هيقرأ البوست دا ينشره لكل أصحابه عاوزين ابراهيم كامل يأخد أعدام فى خلال 48 ساعة و أى واحد من بتوع حقوق الأنسان هيتكلم يحط الجزمة فى بوقه و يسكت علشان أحنا محتاجين حتى حد من بتوع حقوق الحيوان يخلى باله مننا حرام بقى دم الناس اللى فى رقبتنا دا دا أحنا لو كلاب و فى حد ماشى لقى كم التلطييش اللى بنتلطشه دا هيقول للى بيعذبنا كفاية حرام عليك .
دم كل شهيد هيكون فى رقبتنا  كلنا لو مطالبناش بأعدام أبراهيم كامل فى خلال 48 ساعة و الا هو حساب الثوار بس اللى سريع .
و دى صفحة عملتها عالفيس بوك علشان نطالب بأعدام أبراهيم كامل فى خلال 24 ساعة أرجوكم أنشروها

Share

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق